1.7
Jak se nebát čerpání grantu z programu Erasmus+ KA2
Ing. Petra Schwarzová
V současné době nestačí, aby školy nabízely kvalitní vzdělávání pouze ve školních lavicích. Je třeba vytvářet mnohem širší rámce, například i pro širokospektrální vzdělávání zaměřené na spolupráci se zahraničními školami a institucemi. Jistě chcete svým žákům a pedagogům nabídnout možnost rozvíjet jejich jazykové i kulturní schopnosti nejen teoretickými poznatky, ale především aktivní činností s jinými partnerskými školami ze zahraničí. Je všeobecně známo, že aktivity, jako jsou zahraniční výjezdy, kladou velké nároky na zajištění dostatečných finančních zdrojů pro žáky i pedagogy. Právě získání grantu se vzdělávacího programu Erasmu+ KA2 může pomoci vyřešit finanční problém.
Pokud nevíte, jak získat finanční prostředky, nebo pokud jste se již pokoušeli ucházet o grant vzdělávacího programu Erasmus+ KA2, a byli jste opakovaně neúspěšní, budete jistě po přečtení článku vážně přemýšlet o podání žádosti se záměrem realizovat pro vaše žáky i pedagogy dlouhodobé aktivity ve formě zahraničních výjezdů.
Vzhledem k obsáhlosti projektu v rámci daného článku nebudou pojednány všechny možnosti realizace programu Erasmu+KA2, ale zaměříme se na nejvhodnější a pro školy nejčastěji realizovatelné formy.
1. Obecně o Erasmu+
Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie na období let 2014–2020, který podporuje spolupráci a mobilitu ve všech sférách vzdělávání, v odborné přípravě a v oblasti sportu a mládeže (DZS, 2018). Oproti předchozímu období (2007–2013) je finanční podpora Evropskou unií (dále jen "EU") mnohem vyšší (pro více než 4 miliony osob oproti 2,7 milionům). Proto jistě stojí za úvahu zapojit se do vzdělávacího programu (European Union, 2018a, DZS, 2019a).
1.1 Instituce oprávněné pro podání žádosti o grant
Instituce a organizace pracující v oblasti vzdělávání, mládeže nebo sportu:
-
školy všech typů,
-
zřizovatelé škol a další organizace v oblasti vzdělávání,
-
neziskové organizace a střediska pracující s mládeží,
-
veřejné nebo soukromé, malé, střední nebo velké podniky,
-
neformální skupiny mladých lidí,
-
subjekty reprezentující cílové skupiny programu.
1.2 Cílové skupiny
Patří mezi ně:
-
děti v předškolním vzdělávání,
-
žáci, učni, studenti,
-
pracovníci v oblasti vzdělávání, vedoucí pracovníci, pedagogové, vzdělavatelé, poradci,
-
pracovníci s mládeží v mimoškolním vzdělávání,
-
odborníci z praxe,
-
mladí lidé,
-
dobrovolníci.
1.3 Kam lze vycestovat
Programové země, do nichž je možno vycestovat:
-
členské státy EU – 28 zemí (stále i do Velké Británie),
-
členské státy Evropského hospodářského prostoru (Norsko, Island, Lichtenštejnsko),
-
Turecko, Makedonie a Srbsko.
1.4 Aktivity Erasmus+
Vzdělávací program je rozdělen na tři klíčové akce:
-
KA 1 – Vzdělávací mobilita jednotlivců,
-
KA 2 – Spolupráce na inovacích a výměna osvědčených postupů,
-
KA 3 – Podpora reforem vzdělávací politiky.
Jak už bylo řečeno, jde o rozsáhlý program, který prostupuje všemi stupni vzdělání. My se zaměříme na možnosti získání grantu především pro střední, základní a mateřské školy (dále jen "školy"), zejména na zajištění finančních prostředků pro žáky a pedagogické pracovníky na aktivity spojené s realizací projektu, tedy na pokrytí nákladů všech zúčastněných při výjezdu do zahraničí a na aktivity s tím spojené. Krytí nákladů na organizaci celého projektu a tvorbě finálních produktů projektu se budeme věnovat dále.
2. Erasmus+ KA2 (projekty spolupráce)
2.1 Základní informace pro projekty mobility osob KA2
Nabídka projektů je rozdělena na:
-
centralizované aktivity (jde o znalostně velmi náročnou problematiku pro začínající předkladatele, článek o nich dále nepojednává),
-
decentralizované aktivity (žádá se u české národní agentury, jsou předmětem našeho zájmu).
U decentralizovaných aktivit se zaměříme na dvě stěžejní oblasti:
-
vzdělávání,
-
odbornou přípravu.
Obě oblasti by měly zahrnovat alespoň jeden z níže uvedených cílů (pro úspěšné přijetí projektu):
-
zvyšovat kvalitu a relevanci vzdělávací nabídky v oblasti vzdělávání, odborné přípravy vývojem nových a inovativních přístupů a podporou šíření osvědčených postupů,
-
podporovat poskytování a hodnocení klíčových kompetencí, včetně základních a průřezových dovedností, zejména podnikání, jazykových znalostí a digitálních dovednosti,
-
zvyšovat pro trh práce význam vzdělávání a kvalifikací a posilovat vazby mezi oblastmi vzdělávání, odborné přípravy,
-
podporovat zavádění inovačních postupů v oblasti vzdělávání, odborné přípravy prosazováním individuálních výukových přístupů, kolaborativního učení a kritického myšlení, strategického využívání informačních a komunikačních technologií, otevřeného a flexibilního učení a dalších inovativních učebních metod,
-
podporovat strukturovanou meziregionální a přeshraniční spolupráci,
-
posilovat rovnost a začleňování v oblasti vzdělávání, odborné přípravy, zabraňovat předčasnému ukončení studia a podporovat účast znevýhodněných skupin ve společnosti apod.
(DZS, 2019b)
2.2 Školní vzdělávání pro MŠ, ZŠ a SŠ a další instituce v rámci Erasmu+KA2
Projekty jsou zaměřeny na mezinárodní spolupráci škol v rámci jejich stanovené oblasti, např. sport, přírodní vědy, historie, zdravý životní styl, umělecké směry, ekologie. V rámci projektu partnerské školy pracují na projektových aktivitách a finálních výstupech a zároveň se účastní zahraničních výjezdů organizovaných vždy jednou z partnerských škol. Za zpracované výstupy lze považovat vydané metodiky, brožury, prezentace nebo natočená videa s obsahem tématu projektu.
Zdůrazňujeme, že žádost o grantovou podporu pro všechny aktivity žáků i pedagogů podává výhradně škola, nikoliv jednotliví účastníci. Za správnost všech údajů uvedených v žádosti zodpovídá ředitel školy.
Pro výše uvedené školy rozlišujeme dva základní typy partnerství:
-
partnerství škol (oprávněnými institucemi jsou pouze školy zapsané v Rejstříku škol a školských zařízení MŠMT),
-
strategická partnerství různých institucí s tématem školního vzdělávání (oprávněnými žadateli jsou školy a další instituce, které mají působnost v oblasti školního vzdělávání).
(DZS, 2019d)
2.2.1 Partnerství škol (School exchange partnerships)
Na tuto aktivitu je alokováno 70 % z přiděleného rozpočtu pro Projekty spolupráce v sektoru školního vzdělávání, tzn. větší pravděpodobnost získání grantu než v jiné oblasti.
Základní pravidla realizace projektu:
-
aktuální termín předložení žádosti: 21. 3. 2019, 12.00 hodin bruselského času,
-
počet partnerů: 2–6 škol (nové pro výzvu roku 2019, dříve byla omezena horní hranice mobilit ve výši 100),
-
délka trvání projektu: 1 až 2 roky, u projektů s dlouhodobou mobilitou až 3 roky v případě odůvodnění,
-
zahájení projektu: kdykoliv mezi 1. 9. 2019 a 31. 12. 2019 (pro schválené projekty),
-
ukončení projektu: nejpozději 31. 8. 2022,
-
maximální výše grantu: 16 500 EUR/škola/rok (nejde o skutečně přidělené peníze, nýbrž o vzorec výpočtu, jedna škola může dostat více, druhá méně, v závislosti na aktivitách),
-
žádost o projekt podává pouze koordinátorská škola, ale v případě schválení uzavírá každá škola grantovou smlouvu se svojí národní agenturou a každá škola obdrží svůj podíl grantu).
Typy mobilit:
−na mobility žáků + pedagogický doprovod,
−školení pro pedagogy,
−na mobility pro žáky starší 15 let,
−dlouhodobé stáže pro pedagogy.
(DZS, 2019d)
…